...

Love and smile met fairtrade popcorn

Het begon allemaal in 2009 toen twee reclamejongens Hajo en Onno op het strand in San Francisco een oude hippie ontmoette die vriendelijk glimlachend heerlijke love-cookies uitdeelde. Liefde verspreiden noemde hij dat. De reclamemakers waren zo onder de indruk van dit gebaar dat zij het idee van heerlijke en eerlijke cookies mee namen naar Nederland. Ze gaven de koekjes de naam John Altman, de ( fictieve ) naam van de Amerikaanse hippie. John Altman moest een merknaam worden voor eerlijkheid, duurzaamheid en ambachtelijke kwaliteit. Hajo en Onno stopte echter na een aantal jaren maar het idealistische marketingidee werd in 2016 overgenomen door twee ambitieuze zussen Marie Claire en Julie van der Lande. Van love koekjes gingen zij over naar love and smile popcorn.

In een klein kantoortje ergens in Amsterdam-West ontmoet ik de zussen en vraag ze hoe ze op het idee popcorn kwamen en waarom ze zo graag het gedachtegoed van John Altman verder willen ontwikkelen?

Marie Claire: Ik heb bedrijfskunde gestudeerd, werkte na mijn studie een tijd bij Unilever en daarna als categoriemanager bij de NS waar ik verantwoordelijk was voor de marketing en het assortiment (van liefst duurzame) producten voor verschillende concepten in de stationshallen. Ik heb daar een leuke tijd gehad maar uiteindelijk wilde ik meer doen op het gebied van duurzaamheid en eigen ondernemerschap. Toen mijn jongere zus John Altman ontdekte was ik verkocht.

Julie: Ik heb marketing gestudeerd en na mijn studie werkte ik een aantal jaren bij een marketingbureau. Data analyses maken en onderzoek naar sociale media. Ik heb er veel geleerd maar uiteindelijk gaf het mij niet genoeg voldoening.

Julie/Marie Claire: De liefde voor gezond, duurzaam en vooral lekker eten werd ons thuis met de paplepel ingegoten. De gezamenlijke maaltijd was een evenement. Moeder hield van heerlijk koken. Niet alleen maar smakelijk en voedzaam; nee er kwam meer bij. Verrassende ingrediënten, spannende kruiden en zelfgemaakte sauzen. Elke maaltijd was voor het gezin met vier meiden een feestelijk familiegebeuren. In onze studietijd gingen we daar mee door. Veel studenten vullen hun maag met fastfood maar voor ons bleef zelf koken en zelf experimenteren vanzelfsprekend.

Op een gegeven ogenblik dachten we, waarom zou je lekker eten niet koppelen aan eerlijk en duurzaam. Samen hebben we een schat aan ervaring in bedrijfskunde en marketing. Het moet ons toch lukken om iets op de markt te zetten voor een eerlijke prijs; iets wat bovendien nog eerlijk verantwoord, eerlijk duurzaam en eerlijk ambachtelijk is. En toen kwam John Altman op ons pad. We namen ontslag en begonnen aan een onzeker avontuur.

De start

We begonnen met een tegenvaller. De koekjesmaker was gestopt en we moesten uitkijken naar een ander product. Dat werd popcorn. Iedereen kent popcorn van de bioscoop maar daarbuiten wordt het nog mondjesmaat verkocht in Nederland. Een gat in de markt denken wij. Maar waar vind je eerlijke popcorn. Wij zochten en vonden een popcornfabriek net over de grens in Duitsland die aan wij speciaal voor John Altman aan alle fairtrade criteria is gaan voldoen. Max Havelaar die het geheel keurde verstrekte een fairtrade certificaat en daarna konden we beginnen. Nou was popcorn wel eerlijk maar de smaak was traditioneel zout of zoet. Dat moest anders. We experimenteerden met rietsuiker, citroenschillen, koriander, karwijzaad, gember, fenegriek en zwarte peper en kwamen uit op drie smaken te weten: Caramel & Sea Salt, Sweet Chilli en Sea Salt. Onder het motto “ Popcorn makes you smile “ verkopen we thans popcorn in handige emmertjes aan meer dan 50 winkels, cafés, grote hotels waaronder het W hotel en Holiday Inn, de luchthaven Schiphol en een aantal theaters. Naast vier maal eerlijk moet onze popcorn vooral lekker zijn en ook nog fun. Een bakje popcorn op de bar van een café, bij bedrijven, als relatiegeschenk, popcorn op kinderpartijtjes in plaats van die eeuwige chips. We zien het allemaal gebeuren. We willen gewoon mensen een beetje blij maken en hopen dat we daarmee de wereld een zetje in de goede richting geven. Popcorn is nog maar het begin. We zitten nog in de beginfase maar als we de productontwikkeling rond hebben komen we met meer producten. Als we samen fantaseren over de toekomst denken we wel eens aan John Altman. Wat zou die ouwe hippie doen als hij de kans kreeg om op nog grotere schaal liefde te verspreiden.

Met deze optimistische boodschap ging ik, met twee emmertjes popcorn in mijn tas, naar huis en toen ik thuis gekomen de mij onbekende maar bijzondere smaak van deze popcorn proefde, moest ik spontaan glimlachen. Nou ja wat wil een mens nog meer.

Hans Beerends