Wat is fairtrade

Wat is fairtrade

Jij kunt iedere dag een bijdrage leveren aan duurzame armoedebestrijding. Heel makkelijk door te kiezen voor fairtrade producten. In de supermarkt, op het werk, in een restaurant. Maar wat is fairtrade? Onder fairtrade verstaan we: duurzaam geproduceerde producten waarbij de prijs om duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden mogelijk te maken is vastgelegd in de handelsketen. Door fairtrade producten te kopen investeer je in mensen in ontwikkelingslanden. Via fairtrade ontvangen zij een eerlijke prijs voor hun producten en werken zij onder menswaardige omstandigheden. Dus geen kinderarbeid en geen extreem lange werkdagen. Maar wel aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen.

Om een product fairtrade te kunnen noemen, moeten alle partijen in de handelsketen aantoonbaar maken dat zij aan de internationale principes van fairtrade voldoen. Organisaties kunnen dat op verschillende manieren aantonen. Initiatieven die de fairtrade principes hebben verankerd in hun werkwijze zijn onder andere Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade  principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen. Onderstaand logo´s van keurmerkorganisaties en erkenningsystemen die de fairtrade principes omarmen.

Max Havelaar keurmerk voor fairtrade   Fair for LifeWorld Fair Trade Organisation NaturlandBio Equitable

Eerlijke handelsvoorwaarden

  1. Streven naar dekking kosten van sociaal- en milieuvriendelijke productie: producten worden tenminste tegen een vaste minimumprijs bij producenten afgenomen. Deze minimumprijs werkt als een vangnet, als de wereldmarktprijs boven de minimumprijs komt,wordt de wereldmarktprijs betaald aan de producent;
  2. Investeren in ontwikkeling: producenten ontvangen een additionele vaste niet onderhandelbare premie, waarmee zij in verdere ontwikkeling kunnen investeren;
  3. Voorfinanciering: de producenten kunnen indien gewenst een percentage van de verkoopprijs van hun product al ontvangen vóór verscheping, zodat zij noodzakelijke investeringen kunnen doen.